افاضلی: بازیکن خارجی در فوتبال ایران هندوانه دربسته است/ سقف قرارداد باعث ایجاد زیرمیزی شد

0:39 - 21 مرداد 1401
کد خبر: ۴۳۹۴۱۴۷
دسته بندی: ورزشی ، فوتبال
کارشناس فوتبال گفت: بازیکن خارجی هندوانه دربسته است و سوای کیفیتش، مسائل تطبیق‌پذیری‌اش با فرهنگ و فوتبال ما هم اهمیت دارد.

هومن افاضلی در گفت‌وگو با میزان، درباره ارزیابی‌اش از بیست و دومین دوره مسابقات لیگ برتر فوتبال اظهار داشت: اکثر تیم‌ها مربیان خود را حفظ کردند و این موضوع باعث شد که مربیان، تیم خود را برای فصل جدید ببندند و از لحاظ تاکتیکی هم فرصت لازم برای سازماندهی و انسجام تیم خود داشته باشند. تیم‌هایی مانند پرسپولیس، نفت مسجدسلیمان، مس رفسنجان و گل‌گهر سیرجان با همان کادر فنی فصل جدید را ادامه می‌دهند و این امتیاز بزرگی است.

وی افزود: برخی تیم‌ها از جمله استقلال، سپاهان و تراکتور سرمربی خارجی جذب کردند که آنها نیاز به زمان دارند تا فوتبال ایران را بشناسند، با حواشی و فضای موجود آشنا شوند و تاکتیک‌های خود را در تیم‌شان پیاده کنند. همچنین بعضی از تیم‌ها زودتر تکلیف سرمربی خود را مشخص کردند و مربیان زمان کافی برای سازماندهی تیم خود داشتند.

*پرسپولیس عملکرد موفق‌تری نسبت به رقیبانش در نقل‌وانتقالات داشت

افاضلی درباره عملکرد تیم‌ها در فصل نقل و انتقالات عنوان کرد: تیم‌های فولاد خوزستان، مس رفسنجان، گل‌گهر سیرجان و سپاهان خوب یارگیری کردند. استقلال و پرسپولیس هم از قبل تیم خوب خود را داشتند و فقط چند بازیکن برای تقویت تیم خود گرفتند. پرسپولیس عملکرد موفق‌تری نسبت به رقیبانش در نقل و انتقالات داشت. البته سرخپوشان در ابتدا بازیکنان خوبی گرفتند، اما بعد از آن دست به عصا حرکت کرد. البته شنیده‌ام مدیران باشگاه در حال مذاکره با مهاجم خارجی هستند تا این بازیکن را هم به خدمت بگیرند. اگر آنها بتوانند مهاجم به خدمت بگیرند تمام نیازهای خود را گرفته‌اند و مشکلی برای فصل جدید ندارند.

کارشناس فوتبال درباره افزایش رقم قرارداد بازیکنان در نقل و انتقالات بیان کرد: متاسفانه پول ملی ما کم‌ارزش شده است. در حال حاضر رقم قرارداد یک بازیکن به صورت ریالی زیاد شده، اما ارزش پولش همان است و تغییری نکرده است. شکل و ساختار اقتصادی باعث شده که رقم قرارداد بازیکنان پررنگ شود. باشگاه‌های حوزه خلیج فارس هم همین مبالغ را پرداخت می‌کنند، درحالی که کیفیت بازیکنانشان پایین‌تر از ایرانی‌هاست.

*سقف قرارداد مسیر اشتباهی بود

افاضلی در پاسخ به این سوال که آیا ورود تعداد زیاد بازیکنان خارجی به لیگ برتر فوتبال به نفع فوتبال کشورمان است، گفت: بازیکن خارجی هندوانه دربسته است و سوای کیفیتش، مسائل تطبیق‌پذیری‌اش با فرهنگ و فوتبال ما هم اهمیت دارد. به هر حال باید صبر کنیم تا ببینیم خارجی‌ها می‌توانند در فصل جدید فوتبال ما تاثیرگذار باشند یا نه!

وی در پاسخ به این پرسش که آیا تعیین سقف قرارداد برای فوتبال کشورمان مناسب است، خاطرنشان کرد: ما این طرح را امتحان کردیم و متوجه شدیم که مسیر اشتباهی است، از طرفی تورم در فوتبال ایجاد شد. بازیکنان نه چندان مطرح سقف قرارداد را گرفتند و بازیکنان خوب هم علاوه بر این، پول زیر میزی هم گرفتند. به نظرم تعیین سقف بودجه بهترین راهکار برای کنترل مبالغ قرارداد است. به طور مثال به باشگاه‌ها بگویند فقط 50 درصد بودجه شان را صرف خرید بازیکن کنند و مابقی را آکادمی و زیرساخت‌های مناسب درست کنند. این موضوع در همه جای دنیا رایج است.

انتهای پیام/


برچسب ها: لیگ برتر

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *